L’escola autonomista (Avui)

Diguin el que diguin, l’escola catalana ha estat autonomista i, en els seus esforços per adaptar-se a la Constitució, ha fet sobre molts cervells l’efecte d’aquelles sabates que els xinesos posaven a les nenes perquè no els cresquessin els peus. El discurs estètic i estrafet que ens critiquen a Madrid és fruit dels valors autonomistes de l’escola catalana. També ho és l’extremisme sentimental que fa que passem del No a la guerra a suggerir disparar un tret a Salvador Sostres, que és l’escriptor que més ha contribuït a destruir la moral d’esclau d’aquest país. Quan Valentí Puig diu que l’independentisme no té base intel·lectual té raó; l’independentisme és intuïtiu perquè les estructures per desenvolupar el pensament han estat limitades pel dogma de la Unitat d’Espanya. L’escola ha fomentat una cultura dependent de l’espanyola, i ha coartat les visions del món i de la història que no passaven per Madrid. Per això Puig ha pogut viure de repetir idees d’escriptors que van prendre riscos que ell no ha gosat prendre mai, i per això Jordi Pujol va deixar la cultura en mans dels intel·lectuals d’esquerres. Pujol sabia que la cultura dóna profunditat a la política i que la política havia de mantenir-se dins dels marges constitucionals. L’escola catalana, com els diaris i la universitat, ha fomentat el relativisme moral per impedir que es transmetés una memòria que desbordés l’imaginari espanyol. Per això Jordi Cañas pot dir-li a Jaume Sobrequés que és un covard cridant com un guàrdia civil, i els espanyols s’atreveixen a donar-nos lliçons de pacifisme quan, a Madrid, Salvador Sostres no podria escriure, sense prendre mal de debò, moltes de les coses que tenim el privilegi de llegir-li a Catalunya. Per sort la relació entre Madrid i Barcelona no és autonomista i sempre acaba emergint. Així, mentre les tesis sobre la catalanitat de Colom de Jordi Bilbeny van prosperant a poc a poc, Valentí Puig no té deixebles i tothom veu la comèdia que hi ha darrere del seu elitisme de taxidermista.

Advertisements

2 pensaments sobre “L’escola autonomista (Avui)

  1. Les tesis de Jordi Bilbeny no són només sobre la catalanitat de Colom, sinó l’apropiació per Castella, per mitjà de la Inquisició, la censura reial i l’adulterament de documents, del passat de la Nació Catalana –especialment dels segles XVI i XVII–, del qual la catalanitat de Colom i de la descoberta i primera colonització d’Amèrica n’és tan sols una part.
    Per exemple, en literatura, demostra que la major part del Siglo de Oro espanyol, per no dir gairebé tot, en realitat és catalana, forçada a ser traduïda al castellà.
    El que va prosperant és aquesta tesi, la global, que explica i conté l’altra.

  2. Nascut al 72 escric el meu blog en castellà perquè em fa vergonya el nivell de català mediocre que em van ensenyar a l’escola pública. Pràcticament vaig haver d’apendre’l de zero, ja d’aldult. En tot aquest bell temps que vivim només vull que en surti una ensenyament en català decent pels fills que si Déu vol tindré. No et fiquessis mai en política, ets un far que faràs molta llum, sempre a distància.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s