Taxistes xavacans (Rac 1)

El descens de la sinistralitat a la carretera no pot sorprendre ningú que tingui una mica de memòria i sigui observador. Jo encara recordo com els amics del meu pare es fumien d’ell perquè sempre anava a la velocitat reglamentària. Se’n reien amb una barreja de condescendència i d’irritació perquè no podien fer-lo baixar del burro i jo trobava tan divertida aquesta manera de provocar la gent que vaig agafar el seu costum. Els meus amics, de jovenet, també trobaven una excentricitat que no anés com ells a tota bufa per la carretera i això va donar color a una pila de bromes i tertúlies. Ja fa anys que no els veig, aquells amics desaprensius, drogadictes i peluts, però observo que les coses que deien per justificar la seva esbojarrada manera de conduir han deixat de tenir prestigi. Això em fa pensar en la força de la llei, quan es fa complir, i en la facilitat amb què la majoria de la gent adapta els vicis i la ideologia als capricis del poder. Veient que l’home s’adapta fàcilment a tot, menys a tenir problemes, em pregunto perquè no tenim un món millor. Ara és un goig agafar el cotxe. Fa poc, vaig baixar a València i vaig quedar esparverat amb la conducció que gasten allà al sud. Em va semblar que estava en un país de taxistes xavacans i em va recordar la manera com es conduïa no fa gaire a Catalunya.

Anuncis

3 pensaments sobre “Taxistes xavacans (Rac 1)

  1. Benvolgut Enric,

    Tu mateix et respons: la gent s’adapta (es plega) a la llei, quan es fa complir, amb una facilitat asombrosa, però al capdavall, la llei i sobre tot la seva aplicació (l'”enforcement” anglosaxó) depèn del capritx i la conveniència dels poderosos. Per tant, si no convé que s’implanti el cotxe elèctric a Catalunya (quan fins i tot als EUA ja és una realitat tangible i irreversible), doncs no es fa cap llei per a fomentar-lo. I si es fa, per motius cosmètics, tranquils que la llei està feta per a no complir-la. Dit d’una altra manera, quan i on ha convingut, o ha deixat de molestar, que la gent passi a conduir de forma totalment escrupolosa, ha passat. I allà on no convé o no agrada (encaixa perfectament amb la mentalitat de la casta governant valenciana, de fet, això de conduir com autèntiques bèsties, que jo també certifico amb el meu testimoni), doncs no passa i s’ha acabat.

    Malgrat que no sóc pas cap conspiranoic ni crec en reunions secretes d’ombrívols homes amb barrets de copa, és ben cert que existeixen, aquests “poderosos”, igual com existeixen els desemparats, encara que sigui en forma d’una consens i uns sobreentesos que fan que, de fet, la conspiració no sigui necessària — com no és necessari que els pobres conspirin per a estar tots d’acord en voler ser rics, si cal tirant per dreceres falses com la confiscació de la riquesa aliena.

  2. Enric, confons la conducció temerària, amb els límits administratius de velocitat que sovint ni tan sols faciliten la ciruclació. Conduir ni és anar de passeig ni esclafar els altres conductors, perquè la carretera és per tothom. Es pot anar ràpid i ser perfectament respectuós amb els altres i que els altres ho siguin amb tu no obstruint-te innecessàriament. La base de la conducció no són els límits de velocitat (malament sinó els coneixes) sinó adaptar-la a les cirucmstàncies, mantenir les distàncies de segueretat i ciruclar sempre que es pugui per la dreta. La resta és el “nen no corris” de les tietes.

  3. Encara es poden trobar reductes de conducció orgulllosament “garrula” a moltes urbanitzacions del pais. A on hi ha un quad aparcat, hi ha un “quiyo”. No falla mai. És un món per civilitzar on també s’hi pot trobar bona gent. De la mateixa manera que de Bori i Fontestà en amunt es poden trobar cabrons d’un gran refinament en la conducció. El món és així de complex i mai no té una sola cara.

Deixa un comentari

