Carta de la Júlia (V.II)

Hola Enric.

Sóc la Júlia que va venir a l’acte.  Gràcies per signar-me el llibre perquè en el fons sempre m’ha semblat una horterada demanar aquestes coses. Aprofitant que avui faig un comentari al teu blog, m’agradaria felicitar-te pel nou llibre, que és brutal, i també per tot el que escrius en general.

Vaig descobrir a Pla després de llegir El nostre heroi. A l’escola m’havien fet llegir “Contraban”, però en aquell moment no em va semblar un escriptor especialment trascendent. El pare en parlava a casa i, sumat al teu llibre, vaig descobrir un món que encara no s’ha acabat. Sempre m’havia agradat la història, i aquest període més que els altres; la figura de Francesc Cambó m’atreia especialment i, per tant, ja et pots imaginar el descobriment. Per tot això, em sembla que una persona com tu, amb aquest coneixement que tens d’aquella època, i la capacitat amb què fas entendre ara allò què passava llavors, hauries de compartir el que saps una miqueta més.

Escriure un llibre deu ser duríssim, però podries organitzar alguna mena de seminari, de curs, no ho sé. Em sembla que això ens ajudaria a tots aquells que no tenim tant temps com voldríem per llegir i, sobretot, per triar. Els teus lectors t’ho agrairíem i, a la llarga, el país també.

Dispensa la carta, et dec semblar una boja. Però volia aprofitar avui que faig un “comentari” per dir-te tot això.

Júlia Mayans

RESPOSTA

Benvolguda Júlia,

Moltíssimes gràcies. Ara mateix m’agradaria ser un autor del segle XIX per poder escriure -sense sonar xaró- que he llegit el teu comentari com si m’hagués caigut del cel. Dispensa que em gronxi en els teus elogis una estona. De vegades em sento com un gos abandonat rosegant un os sec -amb aquella obsessió que hi posen, pobres animals. Encara puc pagar les factures, gràcies a Déu, però me n’alegro que t’hagi interessat Salt a la foscor. Jo també penso que és un llibre que té una certa gràcia. Tot i que el vaig presentar l’altre dia, ja fa dos mesos que circula. No t’imagines pas quin és l’únic diari que n’ha parlat. La Razón. Sí senyora: no t’ho dic per desanimar-te però, si les notícies no m’enganyen, la situació és aquesta -li van dedicar un article llarg i positiu. Tu que ets jove, potser tindràs la temptació de parlar-me de victòries morals i d’idealismes per l’estil. Sàpigues que no hi crec gens ni mica. Al final, la moral que compta és la moral dels resultats. I els resultats són aquests: tot i que vaig debutar guanyant un prestigiós premi d’assaig que també està en possessió d’un catedràtic de Princeton;  tot i que he publicat tres obres que han provocat escàndol entre la gent honesta del país, tots els intents que he fet de ser pres seriosament han estat un fracàs estrepitós. La culpa és meva. Tinc masses sentiments, i un pensament massa analític. Tots els llibres de psicologia et diran que aquestes dues condicions perjudiquen el sentit pràctic i aquell punt d’ironia que cal per deixar-se sodomitzar. Vigila amb els meus llibres, Júlia, perquè són perillosos. Llegits per la gent madura del país poden provocar una agradable il·lusió de trempera passatgera. Però tu ets jove i podrien fer-te mal: a Catalunya s’ha de créixer sempre una mica tort, com la torre de Pisa. Pel que fa a la idea del seminari me l’apunto, perquè el futur ningú no el pot preveure. Ara mateix, però, em temo que si muntés un seminari només vindrieu tu, la meva nòvia i aquell lector que tinc que viu a Bali la meitat de l’any. Espero que el llibre que estic escrivint sobre ciutats també t’agradi, tot i que serà més pacífic i més cosmopolita.

Molt agraït i a disposar,

(Ah!, i naturalment no crec que estiguis boja però en aquest país això no et servirà de res: gràcies altra vegada)

Enric

Anuncis

5 pensaments sobre “Carta de la Júlia (V.II)

  1. Home Enric, encara que tinguis raó en això que la teva literatura pot ser perillosa pels joves, en aquest seminari també m’hi apuntaria. Espero que no esperessis una campanya d’adhesions amb aquest comentari, perquè llavors el meu semblarà especialment estúpid i xaró. Però ja que la Júlia t’ho diu a mi també em venia de gust.

    Per cert, m’ha entristit això de que cal créixer tort com la torre de Pisa. Deu ser veritat, però em sembla que cada vegada més gent veu que el problema és que les bastides que fan de motlle també estan tortes (i cegues).

    En fi! Ànims i gràcies per tot.

    I bentornat a Barcelona!

  2. Crec que la Júlia ha tingut una idea boníssima. A mi, però, m’agradaria un seminari que parlés d’història i no tant de literatura, o una barreja de tot plegat, amb retrats d’homenots com només tu saps fer, amanint-ho amb tafanaries de l’època (com per exemple, quan parlaves en algun llibre teu -el del Companys?- del contrast entre el Cambó triomfador i que tenia no sé quantes amants als anys 20, i el Cambó que havia de fugir cames ajudeu-me durant l’esclat de l’anarquia revolucionària).

  3. Benvolgut Enric,
    Crec que a aquest eventual seminari hi assistiríem uns quants més. Força més.
    A risc d’equivocar-me, percebo certa deseperança en la teva resposta a la Julia. Tenim el país que tenim, i tots plegats som el que som, però precisament per això la teva tasca i la teva figura tenen més sentit. És absurd i suposo que del tot frustrant però no tinc cap dubte que, d’aquí uns anys, quan parlem dels referents que van marcar-nos, que van influir d’una forma determinant a l’evolucuó del país, ens referirem a tu. Factures de la llum i de l’aigua a banda, el teu treball té recompensa. A la llarga segur. Tant de ´bo també a la curta.
    Gràcies.

  4. Enric, t’he descobert fa dos dies i estic al.lucinant amb tot el que escrius.
    No m’havia imaginat que un escriptor així poguès existir en català. Crec que ets més necessari pels catalans que l’oxigen que respirem.
    Jo també m’apuntaria al teu seminari.
    Ànims!!, això ho tens guanyat!

Deixa un comentari

