Dissabte
La vida és una lògica cruel al servei d’una finalitat útil. Ara no sé d’on trec la frase. Però m’agrada. Em fa l’efecte que madurar deu consistir en assumir aquest principi sense ressentiment. Potser fins i tot cal assumir que aquesta “finalitat útil” només s’assoleix en el millor dels casos i després de treballar durant anys com una mula. Ara bé: si això és la vida, ¿per què a l’escola i a casa ens fan creure més aviat al contrari? I per què ens ho fan creure en nom de l’amor? Per què van trigar tant a dir-me que els reis eren els pares? Suposo que les males notícies necessiten un coixí de bons sentiments per poder païr-se. El sentimentalisme és a l’home el que la música és a les feres (mira, aquesta frase té gràcia). Cal haver patit una mica per civilitzar-se (una altra!). Per patir cal posar el llistó ben alt, haver covat grans sentiments i grans expectatives. De vegades, però, trobo que en fem un gra massa.
Dimarts
El Jordi m’ha organitzat un dinar amb el Carles Boix. És tímid i molt “polite”. Té un somriure lluminós i paternal, i un front alt de matemàtic. Viu als Estats Units des de fa molts anys amb la família. Això se li nota, sobretot, en la cara de benestar, però també en la manera d’explicar-se. Parla i escriu sense afectació, amb la naturalitat planera dels nordamericans. Aquí les bufetades han deixat una tendència irreprimible a la comèdia. El sentit comú és tan prim, la cohesió és tan fràgil, que la gent que pensa pel seu compte gesticula i es fa passar per boja per evitar ser percebuda com una amenaça.
Sortint del restaurant ens hem trobat el Bernat Dedéu. Hem anat a fer un cafè a casa el Jordi. Com sempre, dones i política; el Dedéu molt divertit. Em sembla que el seu geni filosòfic es troba en la subtilitat amb què se’n fot d’ell mateix.
Dimecres
Continuo sense sentir la necessitat de posar en marxa l’aire condicionat. És un aparell gros i vell. L’àvia que va viure en aquest pis abans que jo tampoc no el devia posar gaire, i gràcies a això encara funciona. A la tarda, he hagut de passar l’article de l’Avui per la rentadora unes quantes vegades per deixar-lo tan educat i polit com jo volia (o sigui que no he pogut sortir a comprar les cortines de la dutxa, i demà tornaré a fotre un escampall).
http://paper.avui.cat/article/dialeg/169326/vigilants/erudits.html
Dijous
A la facultat repassant diaris. La premsa cada dia és més feixuga de llegir. Veus totes aquestes velles meuques presumides de pits caiguts i penses: quan es quedaran sense clientela? A La Vanguardia, llegeixo que el Guillamón diu que l’Abel Cutillas i jo ens “autoqualifiquem” de descarats. Si el crític de referència del gran diari de referència té la necessitat de recórrer a mètodes de ridiculització tan ínfims, vol dir que anem per bon camí. També llegeixo la crítica del Jordi Gracia a El País. És ideològica, pedant, puritana, i diu mentides. Cap sentit de l’humor; quan vol fer una gracieta li surt la ràbia. Està escrita amb un català pretensiós d’acadèmia nocturna. Veig que, quan escriu en català, es posa l’accent obert a la “a”, de Gracia, com qui es posa una perruca. Després repasso els articles sobre Porcel. Què en quedarà passades les salves?
Al vespre cap a les Borges: sis llibres, una garrafa d’oli, una ampolla de vi i un sopar ben agradable. Arribo a casa a la 1 de la matinada i aleshores, au, fes d’una volada la pastilla de Rac 1

Juliol 14, 2009 a les 4:57 pm |
El llibre del Cutillas ‘La mort de Miquel Bauçà’ m’ha agradat molt. D’una tirada. Sense embuts. El llibre té moltes similituds amb el teu (herois o antiherois, la pedanteria del mundillo, la gàbia, l’autor…. I el Bauçà sembla que revisqui en el Cutillas, com el Pla en tu.
Noctas, em penso que aquest llibre t’agradaria. Pim pam. Si no, et pago les sis volldams que val.
Juliol 14, 2009 a les 11:15 pm |
L’acabo de llegir i opino el mateix. També m’ha recordat molt un altre llibre fabulós que em va recomanar fa poc el professor Colomer: “En aquesta part del món” de Guillem Simó. Per cert, ¿pot ser que Miguel Bauçà estigués l’agost del 1980 a la Universitat Catalana d’Estiu? Recordo una persona que podria ser ell, que anava sol i era poeta. El vaig acompanyar un o dos cops amb el meu cotxe a alguna de les activitats fora del Liceu Renouvier però jo en aquells temps estava molt allunyat del món de la literatura i no sabia res de res ni qui era qui. Era una persona molt callada, sempre sol, una mica descuidat i despistat. Em va semblar amb necessitat d’afecte o amistats, potser. No recordo gaires coses més però per les fotografies que he vist s’assembla bastant.
Juliol 15, 2009 a les 7:23 am |
Ara que emvan bé les coses aprofitaré i compraré el llibre de Mr Cotilla. Ja et diré, que tal…saludus
Juliol 14, 2009 a les 7:39 pm |
Mentre sopàvem, la dona i jo hem decidit que ja no volem ser subscriptors de l’Avui. Demà hi trucarem. La gota que ha fet vessar el got ha estat l’editorial i el confidencial d’avui.
Se’ns ha acabat la paciència. I mira que jo no sóc de CiU, sinó un reagrupat molt cremat.
“Cal reconèixer els avenços”, diu el senyor editorial de l’Avui. Quina vergonya!
Enric, penses continuar col·laborant en aquest mitjà esclau i propagandístic? Ara me’n vaig a cal Sostres a fer-li la mateixa pregunta.
Una mica més enllà: ¿els intel·lectuals suposadament compromesos d’aquest país pensen reaccionar d’alguna manera, a part d’anar cadascú al seu rotllo?
Juliol 14, 2009 a les 11:21 pm |
Jo em donaré de baixa demà. Ho volia fer avui però amb la presentació del Sostres no he pogut fer-ho. Ja n’estic tip. Poques coses que tenim i se’ns fan malbé amb un tres i no res. Hem de ser inflexibles, sobre tot amb els que se suposa que no ens haurien de fallar. Em sap greu, però. La vida es dura, i la dels catalans encara més. Tan se val, això ens enforteix i ens prepara pel combat final.
Juliol 14, 2009 a les 8:00 pm |
Comentari sobre Porcel des de la sempre inassolible desafectació socio-partidista:
Els únics conceptes sobres Porcel que m´han quedat després d’haver-lo llegir reconegudament poc són dos: gat vell i vell professional.
És a dir, primer i únic anarco-convergent de la història (perdoneu la broma), i prou professional com per dir-se “ara faré una bona novela”, i fer-la.
El que en quedarà passades les salves, el temps ho dirà (jo ni pensar-hi).
Salut i endavant.
Robert P.
Pd. Per cert, proposo graduar la vista a tots els que a on hi veuen “descarats” hi haurien de veure “desacomplexats”.
És només el meu parer.
Juliol 15, 2009 a les 11:37 am |
Després de llegir a EL PUNT els articles d’en Cuyàs i en Cabré, he decidit llegir el libre, però fins a la plana 184(primera edició), no he entès la raó dels esmentats articles. Potser no se “llegir” entre ratlles. Tot i això, per ara M’AGRADA.
He seguit tot el “cas Joan de Sagarra”, sens haver arribat al punt clau de la pol.lèmica.Veurem…
De moment però voldria dir que tot i ser com és, en Joan es mereix un respecte. Fins i tot d’aquells que escriuen malament el seu cognom.
PD 1.- Per espai de 45 anys he treballat en una gestoria. El propietari(amic dels treballadors, gran senyor), de segon cognom era DELCLÓS i venia de Maçanet de Cabrenys. Alguna relació? [Doncs sí senyor, ja ho veuràs al llibre]
PD2.- Ara veig que el celebren el 13. Per els vells com jo, Sant Enric, sempre serà el 15 de juliol. Doncs……..PER MOLTS ANYS. [Justament jo el celebro e 15 de juliol perquè era el dia que el celebrava amb el meu avi)
Juliol 15, 2009 a les 4:42 pm |
Les darreres ” Editorials ” de l´Avui, no ténen perdó de Déu. Són totalment infumables.Qui ho havia de dir, que arribariem a aquests extrems en aquest diari.
Juliol 15, 2009 a les 9:50 pm |
Ja m’he donat de baixa, he sigut subscriptor dues vegades (i accionista, quan es va fundar, de l’Avui). Ara acabo de donar-me de baixa:
“Senyors de l’Avui,
Prego em donin de baixa de l’Avui. L’editorial vergonyós i tendenciós d’ahir 14 de juliol que sembla redactat pel PSC o pel Sr. Zapatero, el tractament que es va fer de l’Acte de Sobirania del 27 de juny amb el menyspreu afegit del redactor Xavi Tedó, l’arraconament dels millors articles (els d’en Salvador Sostres), el boicot a Víctor Alexandre i moltes altres coses negatives que han succeït des de que Vicent Sanchis ja no n’és el director… tot i que em sap molt de greu prego que em donin de baixa.
Tinc els vals fins el setembre. Ja em diran a on els haig de tornar i que haig de pagar pels dies que han passat del segon semestre.
Afectuosament però dolgut pel que entenc és una traïció que s’està fent a molts subscriptors i lectors de totes les tendències però que són catalans de la Nació catalana primer que tot, cosa que darrerament sembla que el diari no ho tingui clar.
Xavier Roig i Martínez
Ex-susbcriptor núm. 6116235″
Juliol 15, 2009 a les 7:40 pm |
Com diu el de l’APM: Se va ammà un follong que no saben ni onde san metío! (del finançament).
Perdoneu que m’esmenti, però Robert jo també havia estat anarco-convergent -i no sé si també el Racionero-.
Juliol 16, 2009 a les 9:38 pm |
Amic Criteri,
Racionero va ser (ara ja no ho sé) veí del vell enclavament de Cinc Claus, nex to l’Escala city, i és per això que vaig tenir durant molts anys fe en que arribés a pensar el món geogràficament (no va ser així).
Pensar el món geogràficament vol dir veure les realitats com els cercles d’una pedra llençada a l’aigua que es van eixamplant: cada realitat s’explica per una d’immediatament anterior i més petita, més simple, més assumible.
Aquesta podria haver estat una de les teories de l’oníric Francesc Pujols o del lúcid l’Alexandre Deulofeu (de l’Armentera abans que figuerenc), ves a saber.
Tots els anàlisis que fem de la realitat Catalunya-Espanya poden ser fullaraca si no entenem abans (“abans” no pas en temps sinó en complexitat) les dues realitats com a coses separades: Espanya és una biga sobre dos pilars, i parlar de finançament és discutir com es reparteix el pes. [Cony dius coses molt interessants]
“.. quan sento només recança d’arbres, salvatges clams de somnis..”
Salut.
Juliol 16, 2009 a les 9:08 pm |
Ja he acabat el llibre. L’he trobat molt interesan, treballat i fins i tot amè. El què és molt dificil quan es proporciona al lector -almenys a mi-, tanta documentacio. A més, m’ha deixat amb ganes de “re-pescar” el que no conec -que és molt- de Plà. De moment ja he demanat VIAJE EN AUTOBÚS.
Ah¡ aquest estiu també vull llegir LLUIS COMPANYS, LA VERITAT….
1.- PD, la cançó que cantàva l’aví fèia “Llegó la abundancia, llegó la alegria, y el sol resplandece, igual mi querer. NACERAN hojas verdes, volveran a nacer, y al final del verano contigo estaré”. Almenys és el meu record de la versió que el DUO DINÀMICO va fer de “Las hojas verdes de el verano”, de EL ALAMO, que segurament no era molt fidel a l’original de Tiomkin-Webster.
2nPD.- Pel què he entès, el Sr.JOAQUIM DELCLOS era el seu besavi, i l’aví del Sr.Vicenç.OK?
Juliol 16, 2009 a les 9:54 pm |
Hola Enric. Et llegeixo bastant i m’agrada fer-ho. El dia abans de Sant Jordi em vaig comprar el teu llibre del Pla. L’endemà, quines coses, la meva companya me’l va regalar. Em compro UN llibre i me’n regalen UN i és el mateix. El seu, això sí, estava dedicat. Es veu que us coneixeu. Me’l vaig empassar amb bona gana, sense defallir ni un moment. El trobo un llibre important, et felicito i trobo que ens n’hem de felicitar tots. Un comentari: de vegades fa la impressió que escrius amb la voluntat de crear aforismes constantment. El teu estil és brillant, però pot arribar a cansar de massa intens. De vegades el lector necessita relaxar-se, tu li exigeixes atenció gairebé constant. Em va fer pensar en una frase que cita Vicenç Pagès (em sembla que d’Eugeni d’Ors): “L’estil és com l’ungla del dit: és més fàcil tenir-lo brillant que net.” Sigui com sigui, després de llegir el llibre vaig tenir la necessitat de buscar el teu bloc. Estava segur que en tenies un. Et continuaré llegint, i tant. Gràcies. [Gràcies a tu, tens tota la raó amb el que dius. És la inseguretat, la por a avorrir, i una certa tendència a la hiperactivitat. Tens raó, però]
Juliol 17, 2009 a les 9:34 am |
Interessants i “empordanenques” reflexions, Robert. I curiós que coneixessis tant en Racionero. Jo crec però que Racionero si que escribia tenint en compte “les ones”, si no geogràfiques sí històriques.
Per reblar una mica el què deia afegeixo que això dels “anarquistes de centre” -així em definia abans jo davant l’estupor dels amics i així mateix ho feu Pedro Ruiz! després- és un fenòmen a estudiar: hi cabrien des de Dalí a Joan Maragall -diuen- passant per Tip i els de La Codorniz -potser cal dir-ho, malgrat em tiri el surrealisme ara sóc d’un impol.lut eclecticisme ideològic, que no vol dir no tenir conviccions-.
Juliol 17, 2009 a les 10:44 am |
Gràcies per una atenció que no mereixo.
Jo creia en la socialdemocràcia nord-europea (que envegem però no volem pagar), en la voluntat política de portar-la aquí, en la superació de l’Estat de les autonomies (Pere Esteve ja va dir fa anys a can Barberà que la modernització pendent a Espanya era entendre que erem quatre i no disset), en els interessos generals (ara sabem que els diners mai canvien de butxaca), en l’economia mixta (ara sabem que l’Estat demana permís a la banca per anar a l’escusado), en el mercat com a eina i no com a obsessió (maleïdes subprime i malaventurat Tobin), en el comprador (en lloc del consumista consumit per les inseguretats del no-tenir), en el silenci com a valor (no cal que tornis del desert, Duran Farell), en la humilitat davant de la ostentació (però sabem de la proporció directa entre l’allargada del cotxe i l’amplada de l’ego)..
Avui, en canvi, les creences s’esfumen, el laicisme li ha fet una OPA a la laicitat en tots els àmbits.
L’escepticisme ha trobat terreny abonat per desenfundar primer i preguntar després.
Un criteri com un altre, amic Criteri.
Salut.
Juliol 26, 2009 a les 10:39 am |
Hola Enric,
és el primer cop que escric. Després d’una setmana llegint “El nostre heroi Josep Plà” només puc agraïr-te el llibre, l’esforç i les bones estones passades.
Abans d’escriure i fent-me un embolic per veure on havia d’escriure’t he repassat les crítiques. Es bó que Abrams, Susanna i Cuyàs en parlin bé… decepcionant la de Folch i de Sagarra ja coneixem la seva baixesa!
Espada no diu res al seu blog (o no he sabut trobar).
Això ha de donar ànims!
No obstant quasi tothom passa de puntetes sobre l’antiespanyolisme de Plà. Sorprenent (o no).
Gràcies un altre cop per uns dies magnífics que et fan ser més optimista en unes setmanes que si escoltes TV3 , Catalunya Radio o qualsevol mitjà nacional espanyol et trobes més que desanimat.
Salut
Oriol